Pedagogical Strategies in Gastronomy and Their Impact on Student Satisfaction - Tourism UNSAAC, Cusco 2023

Keywords: Teaching strategy, learning satisfaction, pre-instructional, co-instructional, post-instructional.

Abstract

The research was conducted at the School of Tourism of the National University of San Antonio Abad in Cusco during the year 2023 and focused on assessing the influence of pedagogical strategies in gastronomy and restaurant management on student academic satisfaction. Through an applied methodology and a non-experimental explanatory design, a quantitative approach using hypothetical-deductive techniques was adopted. The study encompassed a population of 594 students, selecting a sample of 131 students from the ninth and tenth semesters who participated in cooking and restaurant workshops, using a non-probabilistic sampling for convenience based on specific inclusion and exclusion criteria. Data collection was carried out using a structured questionnaire as the main tool. Statistical results showed a significant impact of the pedagogical strategies on student satisfaction, with a significance of 0.013, and the Cox and Snell, and Nagelkerke models explained 86.4% and 87.6% of the observed variability, respectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Analuisa, P. (2021). Recursos didacticos como estrategia de innovacion pedagogica en la formacion profesional de estudiantes de la carrera de gastronomia de la UIDE. Trabajo de investigación previo a la obtención del título de Magíster en Educación. Universidad Indoamerica. Obtenido de https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/3671/1/ANALUISA%20PICHUCHO%20PABLO%20DAVID.pdf

Baque, G., & Portilla, G. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. Polo del conocimiento. Obtenido de DialnetElAprendizajeSignificativoComoEstrategiaDidacticaP-7927035.pdf

Bermeo, P., & Elizalde, J. C. (2020). Gastronomía tradicional: gustos y preferencias de los habitantes del cantón Santa Rosa, El Oro, Ecuador. Revista interamericana de ambiente y turismo, 16(2), 175-185. Obtenido de

https://www.scielo.cl/pdf/riat/v16n2/0718-235X-riat-16-02-175.pdf

Bonilla, M., Cardenas, J., Arellano, F., & Perez, D. (2020). Estrategias metodológicas interactivas para la enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Revista Científica UISRAEL. Obtenido de http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862020000300025

Cabrera, A., Ríos, C., Haro, C., & Cabrera, W. S. (2019). Satisfacción estudiantil en la Universidad Nacional de Frontera Sullana-Perú, 2018-1. Clake Educatión, 1(1), 1-13. Obtenido de https://docplayer.es/210205973-Satisfaccion-estudiantil-enla-universidad-nacional-de-frontera-sullana-peru-2018-i.html

Camacho, P., Vega, J., Guerrero, M. G., & Alias, A. (2019). Estrategias de enseñanza innovadoras para nuevos escenarios de aprendizaje. Dykinson. doi:https://web.s.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fMjQzNTM1Nl9fQU41?sid=1254d9a1-a313-4ce7-9f8a23cff32861e0@redis&vid=0&format=EB&rid=1

Camizán, H., Benites, L., & Damián, F. (2021). Estrategias de aprendizaje. Tecno Humanismo, 1-20. Obtenido de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8179006

Carranza, M., & Caldera, J. (2018). Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning. Revista iberoamericana, 16(1), 73-88. Obtenido de

http://148.202.112.11:8080/jspui/bitstream/123456789/650/1/Percepci%c3%b3n%20de%20los%20Estudiantes%20sobre%20el%20Aprendizaje.pdf

Carrasco, S. (2019). “Metodología de la Investigación Científica”. Lima: Editorial San Marcos. Obtenido de http://www.sancristoballibros.com/libro/metodologia-dela-investigacion-cientifica_45761

Carrillo, W. (2020). Estrategias de enseñanza y nivel de satisfacción académica de estudiantes de la escuela profesional de turismo y hoteleria de la Universidad Católica de Santa María Arequipa, 2018. [Teisis de Maestría, Universidad Católica de Santa María, Repositorio Institucional Repoistorio InstitucionalUniversidad Católica de Santa María. Obtenido de https://tesis.ucsm.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/UCSM/10343/B4.2120.MG.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos: el capital humano de las organizaciones. Mc Graw-Hill. doi:https://www.sijufor.org/uploads/1/2/0/5/120589378/administracion_de_recursos_humanos_-_chiavenato.pdf

Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. McGraw-Hill Interamericana. Obtenido de https://buo.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-paraun-aprendizaje-significativo.pdf

Garrido, S. (2021). Análisis de la calidad de la enseñanza y el grado de satisfacción de los estudiantes en la universidad Jaime Bausate y Meza. Digital Publisher, 6(4), 37-44. Obtenido de https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/552

Hurtado, A., Merma, W., CCorisapra, F., Lazo, Y., & Boza, K. (2021). Estrategias de enseñanza docente en la satisfacción académica de los estudiantes universitarios. Comuni@cción. Obtenido de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682021000300217

Melendez, J., & Cañez, G. (2010). La cocina tradicional regional como un elemento de identidad y desarrollo local. El caso de San Pedro. Estudios Sociales(1), 182-204. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/417/41712087008.pdf

Mori, M., Rojas, A., & Contreras, A. (2018). he native products of the province of huánuco as an alternative for the development of novo andina 2018. Journal of Tourism and Heritage Research: JTHR, 213-226. Obtenido de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7426372

Ñaupas, H., Mejia, E., Novoa, E., & Villagomez, A. (2017). Metodologia de la investigación: Cuantitativa, Culitativa y Redacción de tesis. De la U. Obtenido de https://n9.cl/ug1hx

Palominos, P., Quezada, L., Osorio, C., Torres, J., & Lippi, L. (2016). Calidad de los servicios educativos según los estudiantes de una universidad pública en Chile. Universia, 7(18), 130-142. Obtenido de https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/180/714

Parra, D. (2003). Manual de estrategias de enseñanza/aprendizaje. SENA. Obtenido de https://www.uaem.mx/sites/default/files/facultad-demedicina/descargas/manual-de-estrategias-de-ense%C3%B1anzaaprendizaje.pdf

Sáez, J. M. (2018). Estilos de aprendizaje y métodos de enseñanza. UNED. Obtenido de https://books.google.com.pe/books?id=fGVgDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=caracteristica+del+aprendizaje+pdf&hl=es419&sa=X&ved=2ahUKEwiF9bnWiO_6AhVJrpUCHXoVATgQ6AF6BAgLEAI#v=onepage&q&f=false

Sagbay, M., Bermeo, K., & Ochoa, J. (2021). Determinación del nivel de satisfacción de los consumidores en los supermercados del Cantón Sígsig. CIENCIAMATRIA. Obtenido de DialnetDeterminacionDelNivelDeSatisfaccionDeLosConsumidor-7915361.pdf

Sánchez, J. (2018). Satisfacción Estudiantil en educación superior validez de su medición. Universidad Sergio Arboleda. Obtenido de https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1027/SATISFACCI%C3%93N%20ESTUDIANTIL.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Sanchez, M., Garcia, J., & Steffens, E. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Informacion Tecnologica. Obtenido de https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642019000300277&script=sci_arttext

Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento. Obtenido de https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1cs8elORAN_4Ll4vh_brhPfvHm8Xq_Rp3

Valderrama, S. (2020). Pasos para elaborar proyectos de investigación científica. Lima: San Marcos.

Vázquez, M., & García, J. (2022). Satisfación estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, 46(22), 1-16. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/440/44070055025/44070055025.pdf

Published
2024-10-03
How to Cite
Leva Huaman, M. N. (2024). Pedagogical Strategies in Gastronomy and Their Impact on Student Satisfaction - Tourism UNSAAC, Cusco 2023. TRASCENDER, 2(1), 66-86. https://doi.org/10.51343/revtrascender.v2i1.1390