Business innovation capacity and growth of travel and tourism agencies (SMEs) in the Cusco province

Keywords: Innovation capacity, Business growth, SMEs

Abstract

The objective of this study was to determine and analyze the impact of business innovation capacity on the growth of travel and tourism agencies in the province of Cusco. A survey consisting of 22 items on a 5-level Likert scale was applied to 274 owners and/or managers of travel and tourism agencies registered in the REMYPE in the province of Cusco. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) was used for data processing. The results indicate that innovation capacity (CIN) has a strong effect on business growth (CEM) (R2 = 0.752) and that innovative culture, innovative activities and collaboration networks also have a strong effect on business growth (R2 = 0.767), from which it can be concluded that innovation capacity is an important mechanism for business growth in travel and tourism agencies. Overall, this research contributes to the development of a largely understudied literature on the impact of innovativeness on business growth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blázquez, F., Doria, J., & Verona, M. (2006). Concepto , perspectivas y medida del crecimiento empresarial *. Cuadernos de Administración, 19(31), 165–195. http://www.scielo.org.co/pdf/cadm/v19n31/v19n31a07.pdf?iframe=true&width

Cabezas, E., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación cientifica (C. E. de la U. de las F. A. ESPE (ed.); Primera ed). https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

Cámara de Comercio de Cusco. (2023). Nota de prensa: Conoce cuanto trabajo y producción genera el turismo para el Cusco en cifras. N° 005-2023-CCC, 1. https://www.camaracusco.org/nota-de-prensa-n-005-2023-ccc-conoce-cuanto-trabajoy-produccion-genera-el-turismo-para-el-cusco-en-cifras/

Chiavenato, I. (2007). Introduccion a la Te oria General de la Administracion (7th ed.). McGRAW-HILL/ÍNTER AMERICAN A EDITORES, S.A. DE C.V.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2020). Medidas de recuperación del sector turístico en América Latina y el Caribe: una oportunidad para promover la sostenibilidad y la resiliencia. In Informe COVID-19. http://data.worldbank.org/data-catalog/world-development-indicators.

Corporación de Fomento de la Producción (CORFO). (2020). Lineamientos Estratégicos Para La Innovación Y Transformación Digital Del Turismo En Chile. TRANSFORMA TURISMO, 1–43. http://www.subturismo.gob.cl/wp-content/uploads/2020/07/1MTRANSF-DIG-4MAYO2020.pdf

Delgado, A., Vargas, E., & Montes, J. (2021). Impacto de la gestión tecnológica sobre la capacidad de innovación en el sector restaurantero de Medellín. Direccion y Organizacion, 73(73), 80–95. https://doi.org/10.37610/DYO.V0I73.594

Fariñas, J., & Moreno, L. (2000). FIRMS’ GROWTH, SIZE AND AGE: A NONPARAMETRIC APPROACH. Universidad Complutense de Madrid, 26. https://studylib.es/doc/4929271/competitividad--innovación-y-empresas-de-altocrecimiento

Fundacion De La Innovacion Bankinter. (2010). El arte de innovar y emprender (Vol. 14).

Garzón, A., Jiménez, M., & Gómez, L. (2022). Redes de colaboración empresarial para pymes: una revisión al estado del arte. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 30(1), 215–244. https://doi.org/10.18359/rfce.5871

Hair, J., Hult, T., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2022). A primer on partial least squares structural equation modeling(PLS-SEM). In SAGE (Vol. 3, Issue 1). https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2016). Testing measurement invariance of composites using partial least squares. International Marketing Review, 33(3), 405–431. https://doi.org/10.1108/IMR-09-2014-0304

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación Las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. In McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES (Ed.), Mc Graw Hill (Vol. 1, Issue Mexico).

Lawson, B., & Samson, D. (2001). Developing Innovation Capability in Organisations: a Dynamic Capabilities Approach. International Journal of Innovation Management, 05(03), 377–400. https://doi.org/10.1142/s1363919601000427

Loor-Chávez, D., Peña-Vélez, I. V., Moreira-Largacha, J. M., Arteaga-Flores, R., & PérezBriceño, J. C. (2018). Estrategias de crecimiento para aumentar el volumen de ventas de las pequeñas empresas. Polo Del Conocimiento, 3(11), 16. https://doi.org/10.23857/pc.v3i11.767

Mamani, E. (2017). Descripción metodológica del modelo de ecuaciones estructurales con el método de estimación de minimos cuadrados parciales.

Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. (2022). Reporte mensual de turismo diciembre 2022. In Ministerio de comercio Exterior y Turismo.

Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo. (2023). Mypes pertenecientes al departamento del Cusco inscritas en el REMYPE.

Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo [MTPE]. (2023). Mypes de la provincia del Cusco.

OCDE, & EUROSTAT. (2006). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. In Grupo Tragsa (tercera). http://www.itq.edu.mx/convocatorias/manualdeoslo.pdf

Pérez, C. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: por la competitividad regional1. Económicas Cuc, 40(1), 91–104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06

Pérez, C., Meneses, J., Barrera, Y., Jaimes, Y., Ortiz, L., & Villamizar, E. (2021). Diseño de una metodología para la gestión microempresarial Cultura y capacidad de la innovación caso Norte de Santander (Corporación Universitaria Minuto de Dios (ed.)). UNIMINUTO. https://tinyurl.com/bib101945

Ponce, F., & Zevallos, E. (2015). La Innovación En La Micro Y Pequeña Empresa (Mype): no solo es factible, sino accesible. Congreso Internacional de Ciencias de La Gestión: Gestión de La Innovación e Innovación En La Gestión, 1–23. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18800/360gestion.201702.003

Rajapathirana, J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation and Knowledge, 3(1), 44–55. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.06.002

Romero, M. (2012). El impacto económico de la innovación en las empresas andaluzas [Universidad de Sevilla]. In Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/72459/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sociedad del Comercio Exterior del Perú. (2021). Las micro y pequeñas empresas en el Perú. COMEXPERU.

Zastempowski, M. (2022). ¿ Qué determina la capacidad de innovación de las microempresas ? Perspectiva de los productos y procesos nuevos en el mercado.

Published
2024-03-21
How to Cite
Huillca Huallparimachi, F. W., & Bejar Perez, J. R. (2024). Business innovation capacity and growth of travel and tourism agencies (SMEs) in the Cusco province. TRASCENDER, 1(2), 68-87. https://doi.org/10.51343/revtrascender.v1i2.1236